Na het schrijven over mijn coaching sessies, deel ik nu het vervolg op mijn eerste Pilates blog. Daar eindigde ik met: ‘Een opmerking ontvangen van een klant die luidt als: ‘ik kan dit niet’ is voor mij Chinees. Je kan namelijk alles! Als je maar weet, waar je moet beginnen’. Nu gaan we het hebben over: uithoudingsvermogen.

Toen deelde ik met jullie vooral het verhaal over de connectie van Mind en Body. Hoe ga je daar mee om. Maar vandaag wil ik iets anders met jullie delen. Tijdens het werken in mijn studio kom ik hier en daar nog wel eens dingen tegen, waar ik graag verandering in zou willen brengen. Namelijk dat jij als klant op zoek gaat naar de uitdaging, die ik jou geef tijdens de Pilates les. Doe je daar ook iets mee? Of geef jij op, tijdens het doen van een oefening die je te zwaar of te moeilijk vindt?

Zodra je opgeeft in een Pilates les tijdens een oefening, geef je door aan je lichaam: zo is het genoeg. Als je dat blijft doen, denkt je lichaam: meer hoeft niet! Terwijl je dan je uithoudingsvermogen niet traint. En daardoor je lijf niet sterker maakt, dan het al is.

De volgende Pilates les die je volgt. Probeer je alle oefeningen tot aan de laatste seconde mee te doen. Wat zal je dan ervaren? Dat je harder moet werken, dat zeker. Dat je na de Pilates les een voldaan gevoel hebt? Dat ook! Maar wat je vooral merkt in de volgende Pilates les, is dat het je makkelijker afgaat dan de week en/of les ervoor!

Want buiten dat Pilates voor heel veel dingen goed is.
Is je uithoudingsvermogen verbeteren er één van! Ergens vind ik dat wel één van de belangrijkste doelen, naast pijn vrij bewegen.
Stel je eens voor, dat je in het dagelijkse leven zomaar opgeeft. Dan kom je ook niet verder. Als je stopt met wandelen, sta je stil. Als je stopt met de was doen, wordt de berg was alleen maar groter. Als je stopt met trappen, staat je fiets stil en val jij om.

Als je tijdens een Pilates les stopt met het doen van de ‘Hundred’, geef je op en denkt je lichaam de week erna weer: oh nee, daar gaan we weer, ik stop wel na 3 rondes. En dan, blijf je daar in hangen, stopt de ontwikkeling/het sterker worden, van jou lichaam.


Uithoudingsvermogen (test jezelf!)

Kan jij de volgende vragen met JA beantwoorden? Dan ben je heel goed bezig, zit er een vraag tussen die je met NEE beantwoord? Zou dat kunnen betekenen dat je nóg meer uit je Pilates les kan halen! En daardoor ook meer uit jezelf kan halen!

Daag jij jezelf elke les weer uit?
Vergroot jij daardoor je uithoudingsvermogen? En merk je dat?
Ga je door als je een oefening te zwaar of te moeilijk vindt?

Heb je op de laatste vraag NEE beantwoord? Dan heb ik nog een andere optie, namelijk dat je mij of een andere docent, kan vragen of de oefening anders kan. Je wilt natuurlijk absoluut niet een oefening blijven doen als je pijn ervaart. Er zijn modificaties genoeg, daardoor kan je een oefening makkelijker maken, maar daag je jezelf wél uit om door te gaan tot het einde.

  • Pilates is voor pijn vrij bewegen.
  • Pilates is voor het vergroten van je uithoudingsvermogen.
  • Pilates is voor lange, slanke spieren.
  • Pilates is voor het verbeteren van je lichaamshouding.
  • Pilates is voor een voldaan gevoel.
  • Pilates is voor een glimlach op je gezicht.
  • Pilates is FUN!

Tot op de volgende Blog.
Liefs,
Nienke